Školka



CO NABÍZÍME?
- věkově smíšenou třídu pro 15 dětí
- respektující a celostní přístup k dětem
- Montessori koncept vzdělávání
- připravené prostředí odpovídající vývojovým potřebám dětí
- přátelské a podnětné prostředí, rozvíjející zdravé vztahy, úctu, respekt a toleranci k sobě, k druhým i k prostředí kolem nás
- pravidelnou přítomnost „školkových“ psů a zvířátko ve třídě
- vedení dětí k lásce a úctě k přírodě a k ekologii
- podpora zdravého životního stylu
- odborný tým s velkým mezioborovým přesahem
- nadšené průvodce, kteří neučí, ale jdou dětem příkladem
- individuální přístup ke každému dítěti i ke každé rodině
- skutečně funkční inkluzivní prostředí
- úzkou spolupráci s rodinou a podporu rodičů ve výchově, vzdělávání rodičů
- cílenou přípravu dětí pro vstup do školy
- podporu dětí, rodičů i pedagogů při přechodu do ZŠ
- odpolední skupinové programy a kroužky
xx
Nabízíme předškolní vzdělávání, které dává smysl a připraví děti na život i na vstup do školy. Děti mají od přírody touhu učit se, poznávat a objevovat. O tyto dary však bohužel často přichází, a to vinou tlaku na výkon, soutěží a nevhodnými metodami učení, které jim předkládá běžný vzdělávací systém. Malé děti se učí a soustředí v pohybu, proto nás pohyb provází celým denním programem a všemi aktivitami. Je dokázáno, že děti, kterým je při vzdělávání hojně dopřáván pohyb, hodně pracují rukama a aktivně používají všechny své smysly, se rozvíjí rychleji, komplexněji a jsou psychicky vyrovnanější. Naše školka dětem poskytuje organizovaný a jasně strukturovaný prostor, přizpůsobený jejich vývojovým potřebám, kde mají příležitost všechno dokázat samostatně, což výrazně posiluje sebehodnotu a motivaci. Každé dítě zde má možnost vybrat si aktivity v oblasti, která ho právě zajímá a pracovat na nich vlastním tempem a vlastním stylem. Ve školce máme zároveň ale jasný řád a neměnná pravidla, což pomáhá zajistit fungování třídy, svobodu a bezpečí pro všechny děti. K dětem se chováme tak, jak chceme, aby se ony chovaly k nám.






Ve školce je jedna věkově smíšená třída s 15 dětmi ve věku od 3 do 7 let. Při přijímání dětí dbáme na to, aby aktuální kolektiv dětí obohacoval nové dítě a aby zároveň i nové dítě něčím obohatilo stávající kolektiv. Jedině tak můžeme zaručit, že náš koncept předškolního vzdělávání bude skutečně efektivní a děti se v něm budou přirozeně rozvíjet. Můžeme tedy vždy přijmout jen určité množství dětí, které mají speciální vzdělávací potřeby, aby nedošlo k narušení harmonického chodu třídy a všechny děti u nás našly to, co potřebují.


„Nevychovávejme naše děti pro dnešní svět. Až vyrostou, tento svět bude jiný. A vůbec nevíme jaký. Naučme je tedy přizpůsobit se.“
— Maria Montessori
Svět, do kterého naše děti vstupují, je plný nejistot a nečekaných výzev, zejména v době, kdy umělá inteligence začíná měnit pravidla hry. V naší školce si toho jsme vědomi, a proto klademe zvláštní důraz na přípravu dětí na „neznámou“ budoucnost. Náš vzdělávací program vytváří kvalitní základy pro celý život, díky kterým děti nejen obstojí ve stále se měnícím světě, ale také ho obohatí svou jedinečností a připraveností na výzvy, které před nimi budou ležet. V budoucnu budou pro úspěch v práci i v osobním životě čím dál důležitější měkké dovednosti, jelikož ty ještě umělá inteligence, na rozdíl od těch tvrdých dat, nějaký ten čas nezvládne spolehlivě ovládat. Zaměstnavatelé si tak do svých týmů budou vybírat jedince, kteří dokáží kriticky myslet, efektivně komunikovat, pracovat v týmu a aktivně řešit problémy. Základy pro tyto dovednosti je však potřeba začít vytvářet už nyní, v předškolním věku, aby se staly přirozenou součástí života dětí.

ORIENTAČNÍ PRŮBĚH DNE VE ŠKOLCE
7.30 – 8.15 hod. | Příchod dětí do školky, práce v připraveném prostředí | Po příchodu se děti věnují činnostem dle svého zájmu. |
8.30 – 8.50 hod. | Ranní setkání v komunitním kruhu (cvičení pohybu na linii, společná práce s tématem daného měsíce, probrání potřebných školkových záležitostí) | V tento čas se spolu všichni potkáváme na jednom místě a při společných činnostech. |
8.50 – 9.50 hod. | Práce v připraveném prostředí | Individuální práce dítěte – dítě si práci samo volí, podle svých aktuálních preferencí. |
9.50 – 10.10 hod. | Dopolední svačina | Děti se zapojují do příprav, sami si pak volí, co z nabídky budou jíst a kolik toho budou jíst. |
10.10 – 12.10 hod. | Pobyt venku / práce v připraveném prostředí | Chodíme do přírody v blízkém okolí (Hostibejk, les) a nebo na naší malou zahrádku, kde je opět připraveno podnětné prostředí pro rozvoj dětí. |
12.10 – 12.30 hod. | Skupinové řízené aktivity | Skupinové řízené aktivity, které jsou zaměřené na komplexní rozvoj a spolupráci ve skupině. |
12.30 – 13.00 hod. | Oběd | U nás si děti i u oběda vybírají co budou jíst, kolik toho budou jíst a jak to budou mít nandané na talíři 🙂 pokud nechtějí jíst, nejedí (k jídlu děti nenutíme). |
13.00 – 13.15 hod. | Vyzvedávání dětí v případě odchodu po obědě | V případě vyzvedávání dětí po obědě je nutné dodržovat toto časové okno, aby nedocházelo k rušení ostatních dětí během relaxační pauzy. |
13.00 – 14.00 hod. | Relaxační pauza / individuální práce v připraveném prostředí (děti, které nechtějí odpočívat) | Některé děti u nás spí, některé jen leží, nekteré odpočívají ve čtecím koutku a jiné pracují… každý dle svých potřeb. |
14.00 – 15.00 hod. | Skupinové řízené aktivity | Skupinové nebo individuální řízené aktivity, které rozvíjí děti po všech stránkách – kognice, percepce, motorika, zdvořilost, samostatnost, spolupráce, hudba, umění… |
15.00 – 15.20 hod. | Odpolední svačina | Děti se zapojují do příprav, sami si pak volí, co z nabídky budou jíst a kolik toho budou jíst. |
15.20 – 16.20 hod. | Vyzvedávání dětí, práce v připraveném prostředí | Čas určený pro vyzvedávání dětí – děti v tomto čase pokračují v samostatné práci s pomůckami nebo se věnují činnostem dle svého zájmu. |
do 16.30 hod. | Opuštění prostor školky, uzavření školky | Vhodné je vyzvedávat děti ve třídě do 16.20 hod., abyste měli dostatek času pro klidný odchod ze školky. |









PŘIPRAVENÉ PROSTŘEDÍ PODPORUJÍCÍ KOMPLEXNÍ ROZVOJ
Prostředí školky je upraveno tak, aby podněcovalo zájem dětí a chuť objevovat, rozvíjelo všechny potřebné oblasti a samostatnost, zároveň bylo estetické a nepřehlcující. Děti v tomto prostředí mohou vše zvládnout bez pomoci dospělého (všude dosáhnou, všechno potřebné mají volně přístupné, vše má své místo a ve všem je neměnný řád). Vše je uspořádáno a připraveno tak, aby byly respektovány vývojové potřeby dětí předškolního věku. Ve školce jsou zavedena neměnná pravidla, která umožňují bezproblémové fungování třídy a dávají dětem pocit jistoty a bezpečí, což je základní podmínkou pro proces učení.
V průběhu dne si o spoustě činností rozhodují děti samostatně, na základě volby, čímž podporujeme schopnost rozhodování, porozumění aktuální situaci a uvědomění si odpovědnosti za svá rozhodnutí.
V naší školce věříme, že úzká spolupráce s rodinou je nezbytná pro spokojenost a rozvoj dětí. Proto klademe velký důraz na budování pevných a otevřených vztahů s rodiči. Rodiče průběžně informujeme o veškerém dění ve školce. Denně se s nimi setkávají naši průvodci při předávání dětí, aby jim sdělili, jak se jejich dítě ten den mělo, co dělalo a co se mu povedlo. Zároveň mají rodiče možnost s průvodci probrat vše potřebné.


„Jak se správně rozhodovat se děti učí tím, že dělají rozhodnutí, ne tím, že se řídí pokyny.“
— Alfie Kohn
Věříme, že děti se učí nejlépe, když jsou aktivní a zapojené do procesu učení. To platí i pro rozvoj jejich schopnosti dělat vlastní rozhodnutí. Máme v praxi vyzkoušeno, že děti jsou „od přírody“ kompetentní a dokáží se samy rozhodovat o mnoha věcech. Poskytujeme jim prostor a čas na to, aby se učily ze svých chyb a rozvíjely svůj vlastní vnitřní smysl pro zodpovědnost. Respektujeme jejich volby a podporujeme je v tom, aby se samy řídily. Nabízíme dětem širokou škálu aktivit, ze kterých si mohou vybírat. Podporujeme je v tom, aby si samy stanovily cíle a plánovaly si svůj čas. Učíme je, jak se vypořádat s následky svých rozhodnutí.
Samozřejmě, že i u nás existují pevné hranice, jasná pravidla a dané limity. Vše je ale vymezeno tak, aby se podporovala autonomie dětí a jejich učení. Děti se u nás učí chápat, že svoboda je spojena s odpovědností a každé rozhodnutí s sebou přináší určité přirozené důsledky.
A jak konkrétně rozvíjíme autonomii dětí? Například tak, že si děti samy vybírají, s jakým materiálem nebo aktivitou budou pracovat, kde to budou dělat, kdy to budou dělat a s kým to budou dělat. Učí se samy oblékat, nalévat si vodu, chystat si svačinu apod. Podílejí na úklidu, údržbě a výzdobě školky. Učí se, jak řešit konflikty mezi sebou pokojným a konstruktivním způsobem.
Proč to takhle děláme? Děti se stávají sebevědomějšími a samostatnějšími. Rozvíjí se jejich komunikační dovednosti, kritické myšlení a schopnost řešit problémy. Jsou motivovanější a zaujatější učením. Mají lepší vztah k sobě samému i k druhým.








TÉMATA, KTERÁ NÁS PROVÁZÍ BĚHEM ŠKOLNÍHO ROKU
Svět kolem nás
Naším společným „malým světem“ je naše školka, ve které se během tohoto tematického bloku učíme společně žít a fungovat jako komunita, abychom si vytvořili příjemné prostředí pro náš každodenní život. Věnujeme se také naší rodině a místu, kde bydlíme.
Naše planeta
V minulém bloku jsme se zaměřili na náš malý školkový svět a teď je čas si ukázat ten opravdový celý velký svět a jeho místo ve vesmíru.
Vánoce
Prosinec věnujeme Vánocům. Společně se na ně připravíme, řekneme si spoustu informací k tomuto svátku a budeme si společně užívat vánoční atmosféru.
Člověk
Naší planetu už známe a teď je třeba se blíže seznámit se životem na Zemi. Jako první téma této rozsáhlé oblasti je na řadě člověk a jeho život.
Moje tělo
Víme už kdo je člověk a jak na té naší planetě žije, teď je tedy čas se zaměřit trochu podrobněji na tělesnou schránku člověka, zjistit jak funguje a jak můžeme zařídit, aby fungovala co nejlépe a co nejdéle.
Svět rostlin
Všechno začíná růst a kvést a tak je nejlepší čas se seznámit s rostlinnou říší. Společně budeme poznávat rostliny v různých ekosystémech, naučíme se je pěstovat a ukážeme si možnosti jejich využití.
Svět zvířat
Příroda je v tuto dobu plná mláďat a tak je nejvhodnější doba k poznávání světa zvířat. Naučíme se je poznávat, dozvíme se jak je chovat, řekneme si něco o jejich komunikaci a podíváme se jak která zvířata bydlí.
Učíme se v přírodě a s přírodou
V rámci letního provozu MŠ (MŠ je v provozu ještě prvních 14 dní v červenci) trávíme většinu času venku, pokud nám to počasí dovolí. Chodíme do přírody, kde se věnujeme projektovým aktivitám, které se vážou k jednotlivým tematickým blokům.
Během roku do programu průběžně vstupuje téma ročních období, různé události a svátky. Společně slavíme narozeniny a jmeniny.

Na co se nás často ptáte?
Slyšeli jsme o vás, že jste školka pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami, ale nikde to nepíšete, jak to tedy je?
Jsme běžná mateřská škola, od roku 2022 zapsaná v rejstříku škol a školských zařízení MŠMT. Dříve jsme byli zaměřeni hlavně na děti se speciálními vzdělávacími potřebami, ale v posledních letech tomu tak už není – změnili jsme název i koncept školky. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami jsou součástí naší školky, jako v kterékoliv jiné „běžné“ školce, v rámci inkluze. Přijímáme vždy jen určitý počet dětí, které potřebují vyšší míru podpory, abychom zajistili kvalitu vzdělávání všem. Ve třídě máme úžasnou asistentku pedagoga, která je podporou průvodcům i všem dětem. V případě potřeby máme další personální podporu ve formě další asistentky ve třídě. Bohužel se nám stále nedaří vysvětlit odborníkům (psychologové, PPP, SPC, logopedi…), kteří se potkávají s dětmi, které k nám dochází v rámci inkluze, že speciální školka nejsme a nikdy jsme nebyli a tak se o nás tato informace stále dál šíří prostorem…
Co když se dítě nechce účastnit školkového programu?
Tak dělá něco jiného. I když máme připravený řízený program, je to především naše nabídka směrem k dětem. Naši průvodci se na každou aktivitu a skupinovou lekci připravují opravdu pečlivě a systematicky, vždy s ohledem na pozorování a diagnostiku, která odráží individuální potřeby dětí. Ale i přes veškerou snahu může nějaká aktivita jednoduše nezaujmout všechny děti. A to je naprosto v pořádku.
Někdy dítě zkrátka nemá náladu nebo prostě nemá ten „správný den“ – a to také není problém. V naší školce děti nejsou nuceny se účastnit společného programu. Program je tu pro ně jako nabídka, nikoliv povinnost. Když dítě zjistí, že mu aktivita nevyhovuje, může si vybrat něco jiného – třeba si jen tak odpočine, pracuje samo v připraveném prostředí třídy (na něčem co ho v danou chvíli zajímá více), nebo si na chvilku zdřímne 😉 A i to je pro nás v pořádku.
To ale neznamená, že dítě soustavně necháváme „nic nedělat“. Komunikujeme s ním o tom, co by mohlo dělat místo programu (poskytujeme další vzdělávací nabídku), a společně si nastavujeme dohody, které budou respektovat naše školková pravidla. Takto hledáme rovnováhu mezi individuálním přístupem a tím, co je pro všechny děti ve třídě důležité, vzhledem k jejich přípravě na školu. Důležité je, aby se dítě cítilo v bezpečí, mělo prostor pro to, co právě potřebuje, a zároveň respektovalo společná pravidla, která podporují harmonii a pohodu ve skupině.
Jakým způsobem přistupujete ke stravování dětí?
Každé dítě má svobodu volby v rámci toho, co nám daný den školní jídelna, ze které stravu dovážíme, nabízí. Samo si vybírá, co bude jíst, a také v jaké formě – například zda chce mít omáčku, maso a těstoviny smíchané dohromady, nebo každou složku zvlášť. Pokud jídlo odmítne, respektujeme to, ale zároveň děti jemně motivujeme k ochutnávání nových chutí. Při jídle maximálně podporujeme samostatnost a aktivní zapojení dětí do procesu stravování – od rozhodování o jídle až po úklid po sobě. Naším cílem je, aby si děti vytvářely zdravý vztah k jídlu a učily se naslouchat svému tělu.
Jak přistupujete ke spánku a odpočinku dětí?
Odpočinek je pro děti důležitý (náš program je často hodně intenzivní), ale respektujeme, že každý má jiné potřeby. Proto děti k odpočinku motivujeme a vedeme, ale nenutíme je ležet v postýlce. Po obědě mají možnost poslechnout si pohádku na vybraném klidném místě, kde mohou relaxovat. Pokud se necítí ospalé, mohou se poté věnovat klidným, nerušivým, odpočinkovým aktivitám na druhé straně třídy než je „spinkací zóna“. Máme jasně stanovená pravidla, aby děti, které spánek potřebují, měly klid na odpočinek. Zároveň se snažíme vytvářet prostředí, kde se všechny děti cítí pohodlně a mohou načerpat novou energii způsobem, který jim nejlépe vyhovuje.
V čem se lišíte od jiných školek?
Máme zcela odlišný vzdělávací systém než běžné mateřské školy a zároveň nabízíme Montessori koncept s přesahem do celostního přístupu k dětem. Montessori u nás není rigidní – pružně reagujeme na potřeby dnešních dětí a zároveň Montessori propojujeme s dalšími moderními teoriemi, které ho prohlubují a dávají mu další rozměr. Nechceme zkostatit, protože dnešní děti nejsou stejné jako děti před 150 lety.
I když stále věříme, že Montessori přístup nabízí nejlepší komplex výchovně-vzdělávacího rámce, jsme si vědomi, že některé principy už nemusí fungovat stejně, jak tomu bylo v minulých letech. Proto pracujeme v rámci Montessori i s jinými přístupy, které jsou v souladu s touto filozofií. Tato kombinace nám umožňuje nabídnout dětem obrovský přesah, který je připraví nejen na školní prostředí, ale i na život mimo něj.
Naše děti jsou tak odolnější, vnímavější a přizpůsobivější. Učí se řešit problémy, pracovat s emocemi a učit se nápodobou. Respektují řád, jsou zvídavé a vedené k objevování světa. Snažíme se podporovat jejich vlastní názory, které se učí komunikovat s ostatními. Díky tomu se naše děti dokážou úspěšně orientovat v různých vzdělávacích prostředích a v životě obecně.
V neposlední řadě je pro nás klíčová spolupráce s rodiči, kterou vnímáme jako velmi důležitou součást naší práce. Jsme rodičům skutečnými partnery – podporujeme je, vzděláváme je a aktivně je zapojujeme do školkového dění. Pravidelně je informujeme o vývoji jejich dítěte, sdílíme s nimi naše metody a vysvětlujeme, jak podporují růst a rozvoj jejich dítěte. Tím pomáháme rodičům přebírat to, co funguje ve školce, do jejich domácího prostředí. Tento přístup umožňuje rodičům cítit se více zapojeni do vzdělávacího procesu a lépe rozumět tomu, co se ve školce děje. Jsme tu pro ně, a tím vytváříme silnou a kooperativní vazbu, která má pozitivní dopad nejen na děti, ale i na rodiče.
Proč je vaše školka placená?
Naše školka je soukromá, a jediným příspěvkem od kraje je normativ na dítě, který ale nepokryje ani platy pedagogů. Vše ostatní, včetně nákladů na nájem, elektřinu, vodu, pomůcky, materiály, péči o prostředí a samozřejmě nezbytné legislativní požadavky (jako program pro administrativní správu, revize, kontroly, pojistky, audity, BOZP a další), financujeme z vlastních zdrojů.
Vzhledem k těmto nákladům není možné poskytovat naše služby za stejné ceny jako „státní“ školky, které dotuje zřizovatel (většinou město/obec). Cena za školné je tedy vypočítána na základě skutečných nákladů, které na fungování školky vynakládáme. A jako jednotřídka s pár dětmi máme v mnoha oblastech úplně stejné náklady jako školka s několika třídami nebo školka spojená se školou. Naším cílem je zajistit kvalitní vzdělávací prostředí, které umožňuje dětem růst, rozvíjet se a učit se podle Montessori pedagogiky, a to za podmínek, které splňují všechny legislativní požadavky. Takto nastavená cena nám umožňuje nejen udržet školku v chodu, ale i neustále zlepšovat podmínky pro děti, pedagogický tým a celé prostředí, ve kterém děti tráví svůj čas.
