Ing. Anna Vaníčková
Pedagožka – průvodkyně dětí
Rádi bychom vám představili naši novou kolegyni Aničku, která je čerstvou posilou našeho týmu.
Anička má za sebou již mnohaletou pedagogickou cestu, na které se setkávala s dětmi v různých prostředích. Už od studentských let vedla letní tábory a turistické oddíly, kde se naučila nejen organizovat, ale především naslouchat dětem a podporovat jejich kreativitu. Později působila jako učitelka na prvním stupni základní školy i v dětském domově se školou, kde získala hluboké zkušenosti s individuálními potřebami dětí a jejich vzděláváním. Tato praxe jí dala schopnost chápat odlišnosti, podporovat děti na jejich cestě a být jim stabilní oporou.
Aniččin přístup k práci s dětmi je postaven na empatii, důslednosti a trpělivosti – vlastnostech, které považuje za klíčové. Její pedagogická filozofie se opírá o individuální přístup k dětem. S Montessori pedagogikou se poprvé seznámila během studia speciální pedagogiky, kdy zjistila, jaké možnosti tento přístup nabízí. Některé praktické zkušenosti si pak osvojila na semináři zaměřeném na výuku jazyka v Montessori stylu, kde se jí otevřel svět plný inspirace. Třísložkové karty, vějířky se slovy, zvukové pexeso a další pomůcky začala tvořit sama a s úspěchem je následně využívala při práci s dětmi, při doučování i při podpoře dětí s odlišným mateřským jazykem.
Anička je přesvědčena, že všechny děti mají vrozenou touhu objevovat, učit se a růst. Její úkolem je tuto touhu podpořit, nabídnout dětem vhodné prostředí a vést je tak, aby se mohly samy radovat z každého nového kroku. Věří, že nejvíce se děti naučí, když si věci mohou zažít na vlastní kůži, a to platí jak pro pokusy s magnety ve škole, tak pro přípravu svačiny doma. Sama to zažívá se svou vnučkou v mladším školkovém věku, která s nadšením maže housky na výlet nebo čistí zrcadla. Takové okamžiky ji neustále utvrzují v tom, že dětská samostatnost a objevování jsou základem učení.
V rámci své práce se Anička soustředí na pozorné sledování dětí, naslouchání jejich potřebám a jemné vedení, které respektuje jejich přirozené schopnosti. Vnímá, že každé dítě je jedinečné a potřebuje jiné tempo, podněty a prostor k rozvoji. Rodiče jsou pro Aničku klíčovými partnery v procesu vzdělávání, a proto podporuje společné aktivity, kde se rodiče a děti mohou setkat v prostředí školky.
Věří, že hodnocení dětí má směřovat k jejich osobnímu pokroku, nikoliv k porovnávání s ostatními. Sama se snaží dětem ukazovat, že největší odměnou je pocit, že něco dokázaly samy. Dětem se zároveň snaží ukázat, že každá chyba je příležitost něco se naučit a každý úspěch je krokem na cestě k větší samostatnosti.
Anička chce tvořit pro děti prostředí, kde se budou cítit bezpečně, přijímaně a inspirovaně. Trpělivost, empatie, důslednost, tvořivost a schopnost naslouchat jsou vlastnosti, které ji charakterizují. Je odhodlaná dětem ukázat krásu poznávání, ale také vytvořit místo, kde se budou moci rozvíjet v souladu se svými přirozenými schopnostmi.
Ve volném čase se věnuje kreativním a výtvarným technikám, ruční práci (nejčastěji výrobě didaktických pomůcek pro děti), zdobení perníčků, organizování volnočasových aktivit pro seniory a akcí pro děti, cestování a turistice, Nordic walkingu a četbě.
Odborné vzdělání, kurzy a semináře, které Anička absolvovala:
- 1993 – Ing. / Chemicko-technologická fakulta, STU Bratislava
- 2001 – DPS – učitelství / Univerzita Karlova Praha
- 2003 – Spec. pedagogika: Psychopedie, etopedie / Vysoká škola J. A. Komenského
- Miniprojekty v českém jazyce – Pedagogické centrum Střední Čechy
- Metody vyučování čtení – Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR
- Specifické poruchy učení – co nového u nás a v zahraničí – Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR
- Český jazyk – pomůcky a materiály pro samostatnou práci dětí – DYS-centrum Praha o.s.
- Specifické vývojové poruchy učení a chování a jejich náprava – DYS-centrum Praha o.s.
- Rozvíjíme přírodovědnou a čtenářskou gramotnost v prvouce – Vzdělávací institut Středočeského kraje
- Podpora matematické gramotnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ / Rozvíjíme prostorovou představivost žáků? – Vzdělávací institut Středočeského kraje
- Obohacení výuky formou kvízů, hádanek a logických úloh na ZŠ a SŠ – Centrum nadání o.s.
- Odborný kurz zaměřený na problematikou začleňování žáků a cizinců a navazující tematický workshop – META o.s.
- Metody ve výuce žáků s odlišným mateřským jazykem I. – META o.s.
- Rekvalifikace – Počítačová gramotnost – AgroKonzulta Žamberk s.r.o.
- Jak na kreativní šablony při tvoření s dětmi – Radka Rubešová
- Hudební hry na malá ouška – Hudebniště
- Pohybové aktivity pro děti v mateřských školách – Eduall, Stanislava Panáková
- Hudba v dětských rukou – Hudebniště
- Síla porozumění (Montessori přístup u dětí nové generace) – Be Montessori, Mgr. Dita Dlouhá a Mgr. Barbora Janoudová
Profesní zkušenosti Anička získávala v rámci zaměstnání na těchto pracovištích:
- 2000 – 2003 – ZŠ Rabasova, Slaný – učitelka na 1. stupni ZŠ
- 2003 – 2007 – Dětský diagnostický ústav Dobřichovice – Učitelka a později vedoucí učitelka v Dětském domově se školou ve Slaném.
- 2007 – 2024 – ZŠ Rabasova 821, Slaný – učitelka na 1. stupni ZŠ, vedení Metodického sdružení 1. stupně, vedení kroužků (Deskových her, Keramika…), organizace školních kol vědomostních soutěží a příprava žáků na úspěšnou reprezentaci školy, práce s žáky s odlišným mateřským jazykem a s žáky se speciálními potřebami, práce v redakční radě školního časopisu, účast v projektu Matematika s chutí