Perseus z Jasné hvězdy – říkáme mu Persík nebo Péro :-)
Terapeutický pes působící ve školce
Persík je náš školičkový terapeutický pes se speciálním výcvikem pro práci s dětmi. Jeho předností je velmi radostná a milující povaha – je to vítací typ, nikdo mu neunikne, je horší než Keliška 🙂 Protože, ve chvílích radosti, je schopný skákat dětem až nad hlavu, dostal přezdívku Péro a mnoho dětí mu teď už neřekne jinak 😀
Persík se narodil v roce 2017 a hrdě se hlásí k plemeni čínský chocholatý pes. Miluje házení balónků, jakékoliv jídlo a podivné hry s kočkami (skutečně je s nimi kámoš a mnohdy si snad myslí, že je taky kočka 🙂 ).
S dětmi je velmi trpělivý, nicméně neznamená to, že jim bude všechno tolerovat. Když ho někdo nerespektuje, sbalí se, odejde na své místo a trucuje, což je přesně to, co má dětem předávat – respekt, úctu, pokoru a nutnost řídit se nastavenými pravidly.
Terapeutické schopnosti psů lze využít v několika oblastech. My se zaměřujeme na speciálně pedagogickou terapii za pomoci psů a na vzdělávání za pomoci psů.
Canisterapie v mateřské školce přináší mnoho benefitů pro rozvoj dětí. Přítomnost speciálně vycvičeného psa a jeho interakce s dětmi pod vedením canisterapeuta podporuje hned několik oblastí:
Emocionální rozvoj:
- Snížení úzkosti a strachu: Pes v MŠ pomáhá dětem odbourávat stres a úzkost, čímž podporuje jejich celkovou pohodu a klid.
- Zvýšení sebevědomí: Péče o psa a hry s ním posilují sebevědomí dětí a jejich vnímání sebe sama.
- Rozvoj empatie: Děti se učí vnímat potřeby druhého živého tvora a rozvíjejí tak empatii a ohleduplnost.
Sociální rozvoj:
- Podpora komunikace: Canisterapie podporuje verbální i neverbální komunikaci u dětí, včetně těch s logopedickými potížemi.
- Rozvoj spolupráce: Společné aktivity s psem učí děti spolupracovat a respektovat se navzájem.
- Zlepšení začleňování: Pes v MŠ může usnadnit začlenění dětí se speciálními potřebami a podpořit jejich inkluzi do kolektivu.
Kognitivní rozvoj:
- Rozvoj jemné a hrubé motoriky: Hry a aktivity s psem stimulují jemnou i hrubou motoriku dětí.
- Podpora soustředění: Přítomnost psa pomáhá dětem lépe se soustředit a udržet pozornost.
- Rozšíření slovní zásoby: Děti se učí nová slova a pojmy týkající se psů a péče o ně.
Canisterapie v MŠ probíhá formou krátkých, zábavných aktivit, které jsou uzpůsobeny věku a potřebám dětí. Děti se tak učí zodpovědnosti za psa, respektu k němu a zároveň si užívají jeho společnost.
Kromě výše uvedených benefitů může canisterapie v MŠ také:
- Posilovat imunitní systém dětí: Kontakt se psem stimuluje imunitní systém a pomáhá předcházet alergiím.
- Zlepšovat pohybové dovednosti: Hry s psem motivují děti k pohybu a rozvíjejí jejich koordinaci.
- Učit děti zodpovědnosti: Péče o psa učí děti zodpovědnosti za živého tvora.
Canisterapie se tak stává cenným nástrojem pro komplexní rozvoj dětí v mateřské školce.